تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

«اشتباه» بانک مسکن در محاسبه بدهی به نفع متهم و بدهکار بانکی | مطالبات مشکوک‌الوصول از گروه عظام | پنهان‌کاری در افشای اطلاعات شرکت‌های فرعی

گزارش تازه حسابرسی بانک مسکن حاوی نکات جالبی است؛ از جمله «اشتباه محاسبه» بدهی‌های یکی از بدهکاران این بانک. همچنین این بانک گزارشی از حساب‌های شرکت‌ها زیرمجموعه خود نداده است

اشتباه بانک مسکن در محاسبه بدهی به نفع متهم و بدهکار بانکی | مطالبات مشکوک‌الوصول از گروه عظام | پنهان‌کاری در افشای اطلاعات شرکت‌های فرعی

رویداد۲۴ | مهدی الیاسی: بانک مسکن در ۲۵ دی ماه سال ۱۳۱۷ تحت عنوان بانک رهنی تاسیس و از ابتدای سال ۱۳۱۸ رسما کار خود را در بخش مسکن آغاز کرد. این بانک پس از انقلاب به عنوان یک بانک کاملا دولتی به ثبت رسید. فعالیت اصلی بانکی آن در حوزه مسکن است و در سایر عملیات بانکی که به موجب قانون و مقررات برای بانک‌ها ممنوع نباشد نیز مجاز به فعالیت است. در ادامه به مهم‌ترین نکات گزارش حسابرسی بانک مسکن نگاه می‌اندازیم:

اشتباه بانک مسکن در محاسبه بدهی به نفع متهم و بدهکار بانکی!

بانک مسکن مبلغ ۹۵۶ میلیارد ریال (۹۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان) در شرکت رویال استار دبی سرمایه‌گذاری کرده است. سرمایه‌گذاری بانک مسکن در شرکت رویال استار دبی به مطالبات معوق بانک از آقای حسینی قشمی مرتبط است که به دلیل عدم ایفای تعهدات آقای حسینی قشمی موضوع به طرح دعوی در دستگاه قضایی منجر شد.

در این خصوص ضروری است بانک مسکن به طور شفاف توضیح بدهد اساساً چرا مطالبات از آقای حسینی قشمی به مطالبه معوق تبدیل شد؟ آیا فرایند راستی‌آزمایی صلاحیت نامبرده برای دریافت تسهیلات به درستی طی شد؟ و از آن مهم‌تر این که به چه دلیل و طی چه فرایندی، دریافت مطالبات معوق از آقای حسینی قشمی به سرمایه‌گذاری بانک مسکن در شرکت رویال استار دبی منتهی شده است؟

جالب این که بر اساس رای صادره مرجع قضایی، مجموع مطالبات بانک از آقای حسینی قشمی مبلغ ۳۶۹ میلیون درهم مقرر شد که مبلغ ۹۸ میلیون درهم آن به صورت نقدی و معادل ۲۷۱ میلیون درهم در قالب واگذاری زمین و مغازه تعیین شد.

اما نکته جالب توجه این که به تصریح حسابرس به دلیل اشتباه بانک مسکن در محاسبات تبدیل سایر نرخ‌های تسعیر به درهم امارات بدهی آقای حسینی قشمی ۲۸ میلیون درهم کمتر محاسبه شده است! همچنین آقای حسینی قشمی بابت عدم ایفای تعهدات در صلح‌نامه منعقده، مشمول ۱۴ میلیون درهم جریمه شده‌اند که بابت آن ثبتی در حساب‌ها به عمل نیامده است!

آنچه عجیب به نظر می‌رسد اشتباه بانک در محاسبه کمتر بدهی آقای حسینی قشمی به مبلغ ۲۸ میلیون درهم و همچنین لحاظ نکردن ۱۴میلیون درهم از جریمه ایشان است! با توجه به نوع مراودات فی‌ما‌بین بانک مسکن و آقای حسینی قشمی که از یکسو به مطالبه معوق و سرمایه‌گذاری بانک در شرکت رویال استار دبی منجر شد و از سوی دیگر اشتباهات این چنینی با مبالغ قابل توجه برای وصول مطالبات بانک از ایشان و اشتباه به نفع متهم و بدهکار بانکی، بسیار شائبه‌برانگیز است و به نظر می‌رسد ورود نهادهای نظارتی و شفاف‌سازی موضوع، ضروری است.

پنهانکاری در افشای اطلاعات شرکت‌های فرعی و زیرمجموعه

بانک مسکن برخلاف استاندارهای گزارشگری مالی، صورت مالی شرکت‌های زیرمجموعه خود را ارائه نکرده است. با توجه به اهمیت اقلام صورت‌های مالی واحدهای تجاری فرعی از جمله شرکت‌های گروه مالی بانک مسکن، خدمات مالی و ارزی و صرافی بانک مسکن و شرکت فناوری اطلاعات ناواکو، این امر قطعاً و بی‌تردید خلاف استانداردهای حسابداری است و میزان واقعی سود یا زیان مجموعه گروه بانک مسکن و همچنین کیفیت سود را با ابهام اساسی مواجه کرده است.

همچنین درآمد سود سهام در سیستم حسابداری بانک مسکن به درستی شناسایی نشده و در حساب‌ها ثبت نشده است.

مطالبات مشکوک‌الوصول از گروه عظام

مطالبات معوق بانک مسکن از  از گروه عظام، شامل مبلغ ۴۲۷ میلیون درهم وصول نشده است.


بیشتر بخوانید: جزئیات دادگاه رسیدگی به گروه عظام؛ ایروانی محکوم به ۶۵ سال حبس شد


فقدان اراده مدیران در واگذاری شرکت‌هایی که فعالیت غیربانکی دارند

علی رغم دستور مقامات ارشد جمهوری اسلامی مبنی بر خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری، واگذاری بنگاه‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه بانک مسکن به نتیجه نرسیده است که نشان‌دهنده فقدان اراده واقعی و جدی در مدیران بانک مسکن در اجرای این دستور است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
بختیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
0
0
ننویس اشتباه بنویس تبانی و شراکت در ...
نظرات شما